среда, 4 февраля 2015 г.

Заняття з елементами тренінгу для учнів (з досвіду роботи)

Чуйність та доброзичливість – якості
Справжньої Людини

(заняття з елементами тренінгу)


з досвіду роботи практичного психолога  
Кам’янець-Подільського професійного художнього ліцею 
Золотарьової Катерини Михайлівни



Проблема байдужості, конфліктів, агресії та проявів жорстокості в учнівських колективах досить актуальна. Тому особливої уваги заслуговує процес формування у сучасної молоді таких якостей як чуйність та доброзичливість.

Мета: сформувати в учнів навики безконфліктного спілкування, доброзичливого ставлення до оточуючих; розвинути емпатію, комунікабельність, фантазію і творчі здібності.

Завдання:
- поглибити знання учнів про такі людські якості як чуйність і доброзичливість;
- сприяти усвідомленню важливості моральних принципів у житті людини, особистісному зростанню та психологічному добробуту.

Обладнання: маркери, фломастери, ручки, аркуші паперу (формат А4, А3), бланки анкет, пам’ятки для учнів «Основні правила доброзичливої та чуйної людини»
Тривалість заняття: 85 хв.


Хід заняття 

Вступне слово «Що таке чуйність і доброзичливість?»
Час: 5 хв.
Хто рухається вперед у знанні,
 але відстає в моральності,
 той більше йде назад, аніж вперед…
                                Аристотель

Доброзичливість — здатність не лише відчувати, а й виявляти свою уважність і симпатію, вміння приймати іншого навіть тоді, коли не схвалюєш його вчинки, готовність підтримати інших.
Чуйність - це здатність зрозуміти почуття іншої людини, поставити себе на її місце і подивитися на світ її очима.
 
Якщо ти завжди співчутливо ставишся до оточуючих, піклуєшся про близьких, а прямуючи вулицею, хочеш посміхнутися перехожому, то це означає, що ти – доброзичлива і чуйна людина. Ці чудові риси не можуть існувати окремо від чесності та справедливості! Напевно, друзі неодноразово довіряли тобі таємниці, а коли ти приходив на допомогу, то неодмінно отримували ще й тепло та хороший настрій.



Основні правила доброзичливої та чуйної людини
(пам’ятка для учнів)
1. Приязне та привітне ставлення до оточуючих, незалежно від власного настрою.
2. Завжди ділитися тим, що маєш.
3. Своєчасно та безкорисливо надавати допомогу тим, хто її потребує.
4. За будь-яких обставин висловлювати свої думки тільки правдиво й відкрито.
5. Поводитися з друзями та рідними уважно, люб’язно й тактовно.
6. Завжди залишатися співчутливим, терплячим і чуйним до оточуючих!
7. Намагатися протистояти жорстокості, злу й несправедливості.
8. У будь-яких ситуаціях залишатися вимогливим до себе, й до інших!
А ще пам’ятати що доброзичливість та чуйність повертається сторицею!

Вправа  «Самопрезентація»  
Час: 5 хв.
Мета: активізувати учасників, дати можливість краще познайомитись, підготувати їх до подальшої роботи.
Хід вправи. Учасники по черзі називають своє ім’я і говорять фразу, яка розпочинається словами «Я люблю…». Інші учасники піднімають вгору великий палець і говорять: «Це здорово!». Тренер розпочинає перший.
Рефлексія:
 – Чи сподобалася вам вправа?

Вправа «Правила групи»
Час: 5 хв.
Мета: прийняти правила для продуктивної роботи, показати необхідність вироблення і дотримання певних правил, за якими відбувається взаємодія людей.
Хід вправи. Правила пропонує тренер. Усі інші їх обговорюють, уточнюють. Ухвалені всіма правила записуються і вивішуються на видному місці.
Активність. Не хочеш говорити або виконувати якесь завдання – не роби цього, але пам’ятай, що навчитись чогось, можна лише проявляючи активність.
Не перебивай. Того, хто говорить, не перебивай, ні словом, ні жестом, ні мімікою – кожен хоче бути почутим.
Чесність і правдивість. Не існує правильних чи неправильних відповідей.
Конфіденційність. Ми не будемо розповідати про почуте іншим. Усе, що тут відбувається, відбувається тільки тут.
Тут і зараз. Говорити тільки за темою, не відволікайся.
Будь доброзичливим у ставленні до інших.
Не оцінюй, не давай порад.
Говорити від свого імені. Висловлюючи свою думку, починати з «Я»

Вправа «П’ять добрих слів»                                                
Час: 5 хв.
Мета: створити позитивну атмосферу серед учасників групи.
Хід вправи. Кожен з учасників обводить свою руку на папері, підписує її своїм ім’ям і віддає сусіду, який на кожному пальці пише якусь позитивну якість про його власника. Далі учасники обмінюються аркушами.
Рефлексія:
Чи змінився настрій?

Вправа «Акторська міміка»
Час: 15 хв.
Мета: навчити учасників виражати свої емоції, звертати увагу на емоційний стан оточуючих.
Хід вправи. Учасники об’єднуються в пари і стають спиною один до одного. Тренер задає запитання одному з учасників пари «Яке буває лице у вашого напарника, коли...» після цього учасники пари повертаються лицем один до одного із відповідною мімікою.

1-а пара.
— Яке лице буде у вашого товариша коли:
● його комп’ютер зависне;
● вранці задзвенить будильник і потрібно буде вставати до школи;
● він запізниться на урок на цілий час?
Далі партнери міняються ролями
— Яке лице буде у вашого товариша коли:
● йому скажуть, що у нього двійка за контрольну;
● дівчинка йому освідчиться в коханні;
● його ударить однокласник?

2-а пара.
— Яке лице буде у вашого партнера коли:
● Він виграє в лотерею мільйон;
● про нього напишуть всі газети;
● він не має грошей, але дуже голодний?
Зміна ролей.
— Яке лице буде у вашого партнера коли:
● викличуть його батьків;
● його вкусить злий пес;
● він закохається?

Рефлексія:
Чи легко було вгадувати?
Яка пара краще розуміла та перевтілювалася під час виконання запитання?

Вправа «Що буде, якщо….»
Час: 15 хв.
Мета: розвиток доброти, співчуття, розуміння.
Хід вправи. Учасники об’єднуються в групи по 4-5 чоловік. Тренер пропонує дітям уявити, наприклад, якщо захворів одногрупник, в автобус зайшла старенька людина, на перерві ображають когось із ровесників і таке інше. Обговорити в групах ситуацію.
Рефлексія.
Що приємного було в цій вправі?
Що не сподобалося?

Вправа «Три речі…»
Час: 20 хв.
Мета: звернути увагу учасників на найважливіші речі у житті.
Хід вправи. Тренер пропонує учасникам сказати які речі на їх думку є найважливішими  у житті людини і чому. Після того як всі учасники скажуть свою думку тренер підводить підсумок:
Три речі руйнують людину: погані звички, гордість, злість.
Три речі ніколи не повертаються назад: час, слово, можливість.
Три речі не бажано втрачати: спокій, надію, честь.
Три речі в житті найцінніші: любов, переконання, дружба.
Рефлексія:
Тренер ставить групі запитання:
-  Що сподобалось?
- Що не сподобалось?
- Що вразило?

Вправа «Валіза»
Час: 15 хв.
Мета: звернути увагу учасників на позитивні якості характеру.
Хід вправи. Тренер пропонує написати поради людині, яка відправляється в подорож:
1-й листок — позитивні якості, які група цінить в ньому, що допоможе йому в спілкуванні з іншими.
На 2-му листку учасники пишуть, що йому буде заважати в дорозі, від чого потрібно позбавитися.
Кожен отримує по «валізі».
Рефлексія:
Чи сподобалася вам вмісткість ваших «валіз»?
Що ви ще хотіли б взяти в дорогу?

Вихідне анкетування
Що ти відчуваєш після завершення заняття?
а) задоволення;
б) не задоволення;
Чи вплинуло заняття на тебе та на твоє ставлення до оточуючих, врегулювання власних емоцій та розвитку таких якостей, як чуйність і доброзичливість?
а) так;
б) ні;
Який досвід із заняття ти взяв?


Література

Вайзман И. Реабилитационная педагогика. – М.: "Наука", 1996.
Калошин В.Ф. Позитивне мислення: щастя, здоров’я,успіх. – Вид. група «Основа», 2008.
Маліхіна Т. Психолого - педагогічна робота з попередження аморальної поведінки підлітків // Рідна школа. - 1999. - № 9.
Оржехівська В.М. Педагогічна профілактика девіантної поведінки неповнолітніх/ В.М. Оржехівська. - К.: Знання, 2000. - 264 с.
Розенберг М. Язык жизни. Ненасильственное общение / Перев. с англ. — М.: ООО Издательство «София», 2009. — 272 с.
Саранулова С. "Неординарна та девіантна поведінка дітей" //Світло. - 2001. - №1.
Удалова О.А. Профілактика асоціальної поведінки серед учнівської та студентської молоді/ О.А. Удалова// Проблеми освіти. - 2001. - № 25.
Фіцула М.М. Педагогічні проблеми перевиховання учнів. Видання друге, доповнене, перероблене.-Тернопіль, 1999.

Комментариев нет:

Отправить комментарий